Aktualności

Ochrona przeciwpożarowa w pracy biurowej

Data publikacji: 25.03.2021

Ochrona przeciwpożarowa w pracy biurowej. Dobrze zaprojektowane biuro, wsparte systemem przeciwpożarowym odpowiadającym obowiązującym normom, może zapewnić bezpieczeństwo pracujących tam pracowników i przestrzegać przepisów z zakresu obowiązków przeciwpożarowych. Jaką ochronę przeciwpożarową powinien zagwarantować nam pracodawca? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Zakres ochrony przeciwpożarowej

Wymagania przeciwpożarowe zależą między innymi od wysokości biurowca. Wysokość biura odnosi się do odległości od najniższego wejścia do górnej powierzchni najwyższego stropu, gdzie należy uwzględnić izolację cieplną.
Ustawa o ochronie przeciwpożarowej zobowiązuje właściciela budynku biurowego do:

  • Zapewnienie możliwości skutecznej ewakuacji,
  • Wyposażenia budynki w sprzęt przeciwpożarowy,
  • Dbania o przestrzeganie przez pracowników wymagań technicznych i konstrukcyjnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
  • Zapewnienia niezawodnego działania sprzętu przeciwpożarowego.

Oczywiście w przypadku pożaru najważniejsze jest bezpieczne opuszczenie zagrożonego obszaru przez pracujące w nim osoby.

Co właściciel biura powinien zadbać?

Warunki ewakuacji muszą uwzględniać liczbę personelu pracującego w biurze, a także konstrukcję i wielkość samego budynku.
Dlatego właściciel lub użytkownik biura musi zwrócić uwagę na:

  • Zapewnienie wystarczającej liczby i szerokości wyjść ewakuacyjnych,
  • Zachowania odpowiedniej długości, szerokości i wysokości przejścia i drogi ewakuacyjnej,
  • Zapewnienia drogi ewakuacyjnej,
  • Zapewnienie oddymiania wymienioną w technice ochrony i przepisach budowlanych,
  • Przekazywanie komunikatów głosowych przez dźwiękowy system ostrzegawczy w wymaganych budynkach.

Użytkownicy biurowca muszą również zapoznać się z całą dokumentacją związaną z ochroną przeciwpożarową.

W co powinien być zaopatrzony biurowiec?

Każde biuro powinno być wyposażone w co najmniej dwie gaśnice. Każdy pracownik powinien mieć możliwość bezpłatnego skorzystania ze sprzętu. Używany sprzęt powinien posiadać odpowiednie certyfikaty i / lub być zatwierdzony przez uznanych ekspertów. W sprzęcie przeciwpożarowym możemy wyróżnić następujące aspekty:

  • Gaśnica CO2 (zwykle nazywana gaśnicą śnieżną) – zawiera skroplony dwutlenek węgla, który w wyniku szybkiej ekspansji osiąga ujemną temperaturę. Może być stosowany na przykład na urządzeniach pod napięciem.
  • Gaśnica proszkowa – nie jest zalecana do gaszenia urządzeń elektrycznych, ponieważ ma możliwości trwałego ich uszkodzenia,
  • Piana wodna / mgła / płynna gaśnica – w tym rodzaju sprzętu wykorzystywana jest ekologiczna piana gaśnicza lub mgła wodna.

Należy zapewnić wystarczające instrukcje dla ewentualnych ekip ratowniczych. Z drugiej strony rozwiązania przeciwpożarowe powinny być zawsze przekazywane komendantowi straży pożarnej i przez niego zatwierdzane, aby mógł wyrazić swoją opinię i wykorzystać ją w ewentualnych akcjach ratowniczych.
Jeśli zastanawiasz się nad zbudowaniem bezpiecznego i ergonomicznego biura zgodnego z przepisami przeciwpożarowymi, skontaktuj się z naszą firmą flameprotect.pl. W zakładce kontakt znajdziesz wszystkie do nas namiary. Zapraszamy.
Zobacz również: