Aktualności

Analiza ryzyka zawodowego

Data publikacji: 25.05.2021

Analiza ryzyka zawodowego

Przepisy prawa pracy określają, że każdy pracodawca musi informować nowych pracowników o ryzyku zawodowym związanym ze stanowiskiem, które obejmują. Dlatego powinien zapoznać ich z dokumentem z analizy ryzyka zawodowego. Musi on również zostać podpisany przez pracownika. Jak jednak przygotować dokument analizy ryzyka zawodowego?

Co koniecznie należy zawrzeć w ocenie ryzyka zawodowego?

Dokument dotyczący analizy ryzyka zawodowego koniecznie musi być przygotowany w formie pisemnej. Jeżeli chcemy, aby był poprawnie przygotowany, to nie może w nim zabraknąć następujących elementów:

  • położenie analizowanego stanowiska w zakładzie pracy;
  • wysokość i powierzchnia;
  • stosunek powierzchni okien do podłogi;
  • informacja o wszystkich narzędziach, z których pracownik będzie korzystał w czasie pracy;
  • pomieszczenia, do których pracownik ma dostęp;
  • regulamin panujący w zakładzie;
  • obowiązki pracownika.

Wszystkie, wyżej wymienione elementy, muszą być opisane bardzo dokładnie, ponieważ to na ich podstawie zostaną przebadane czynniki, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu pracownika.

Kto się zajmuje oceną ryzyka zawodowego?

Warto pamiętać, że to w kompetencjach pracodawcy leży dokonanie analizy ryzyka zawodowego. Jednak nie musi się on osobiście zajmować przygotowaniem odpowiedniego dokumenty. Może on oddelegować do tego zadania konkretną osobę zarówno z firmy, jak i poza niej. Jeżeli pracodawca zdecyduje się na takie rozwiązanie, to musi on udostępnić wszystkie wymagane dokumenty osobie, która będzie przeprowadzać analizę ryzyka zawodowego. Wśród nich nie może zabraknąć wymogów prawnych z zakresu BHP i ryzyka dotyczące danego stanowiska pracy.
Osoba, która zostanie wybrana do przeprowadzenia ryzyka zawodowego, powinna też mieć odpowiednią wiedzę. Powinna znać zasady postępowania w konkretnych dziedzinach. Musi też doskonale znać urządzenia, materiały, technologie, procedury, zagrożenia oraz częstotliwość ich pojawiania się na danym stanowisku pracy. Dlatego jeżeli firma zdecyduje się wybrać do tego zadania pracownika, to powinna go wysłać na kompleksowe szkolenie. Będzie się to jednak wiązało ze zmniejszeniem jakości wykonywanych przez niego obowiązków, a także nakładami finansowymi. Szkolenie kosztuje, a pracownik musi poświęcić na niego odpowiednią ilość czasu.

Analiza ryzyka zawodowego

Analiza ryzyka zawodowego

W efekcie analizę ryzyka zawodowego zdecydowanie lepiej powierzyć fachowcom, którzy na co dzień zajmują się tego typu kwestiami. W tej sytuacji zaoszczędzimy pieniądze, a także zyskamy pewność, że analiza zostanie przeprowadzona zgodnie z najnowszymi danymi. Z roku na rok wprowadzane są nowe przepisy, a tylko osoba zajmująca się tego typu zagadnieniami na bieżąco wypełnia wiedzę.

W jaki sposób dokonuje się analizy ryzyka zawodowego?

Należy pamiętać, że analiza ryzyka zawodowego powinna zostać przeprowadzona zgodnie z pewnymi procedurami. Dzięki temu zyskujemy pewność, że wszystko zostaje przeprowadzone bardzo dokładnie. Dlatego pracodawca, którego czeka to zadanie, musi pamiętać o pewnych elementach.
Analiza ryzyka zawodowego musi składać się z następujących kroków:

  • Wybór odpowiedniej osoby lub firmy do przeprowadzenia analizy;
  • Przygotowanie dokładnego opisu stanowiska pracy, który powinien zawierać wszystkie zagadnienia wymienione w pierwszym akapicie;
  • Rozpoznanie zagrożeń na danym stanowisku pracy;
  • Oszacowanie ryzyka ich występowania.

Dopiero, gdy przebrnie się przez wszystkie punkty, można uznać, że analiza została zakończona. Nie wolno też zapominać o przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji. Dzięki temu każdego nowego pracownika łatwiej będzie zapoznać ze specyfikacją.
Zobacz również:

1